Rotorua t/m Auckland en Hong Kong

1 juli 2015 - Bergschenhoek, Nederland

Mijn laatste reisverhaal alweer. Wat is de tijd gevlogen! Het zal wel weer even wennen zijn om niet meer zoveel avonturen te beleven, niet meer elke dag nieuwe dingen te zien en geen reisverhalen meer te schrijven...

Rotorua
Na weer wat drukke reisdagen lekker een tijdje rustig aan gedaan in Rotorua. Wat een stinkstad haha. Door alle thermische activiteiten in de grond ruikt het overal naar zwavel... Beetje vies dus maar wel de perfecte plek om in een thermische poel rond te dobberen. En dat heb ik dus ook lekker gedaan :) Verder alle Hobbit films gekeken ter voorbereiding op het bezoek aan Hobbiton. Wat was dat leuk! Super schattig 'dorpje' met allemaal hobbitholen en dat midden op een werkende boerderij. Zoveel details op de filmset: de was die aan de lijn hangt, groentetuin en natuurlijk Bilbo's huis. No admittance except on party business :) De pub the Green Dragon was ook erg leuk en schonk goed bier. Die Hobbits hebben een goeie smaak haha. Weer een klein beetje iets geks gedaan: zorben. In een grote opgeblazen bal van een berg afrollen. Super grappig! Soms had ik echt geen flauw idee waar ik was, op z'n kop achterste voren rollend.

Lake Aniwhenua
Onderweg naar Lake Aniwhenua gestopt bij de oudste Maori rockcarvings die er zijn in Nieuw-Zeeland. Helemaal geen bekende toeristische plek dus daardoor extra mooi om te zien. De lodge waar we sliepen lag direct aan het meer. Wat een uitzicht! Er werd een traditionele hangi maaltijd gemaakt. Het eten wordt dan in rekken bovenop super hete stenen geplaatst en afgedekt zodat de warmte behouden blijft. Na 3uur is alles gaar en kan er heerlijk gegeten worden. Zelf een kookles gevolgd en geleerd om gefrituurd brood te maken. Lekker!!! Vooral met boter en honing als toetje. De eigenaren van de lodge Karl en Nadine doen echt heel erg goed werk voor de lokale community. Er is veel armoe in hun omgeving. Iedere dag gaan zij naar de lokale school toe om maaltijden uit te delen en gaven zij voedsel aan de oudere mensen. De Straybus waar ik mee reis gaat op doordeweekse dagen mee naar de school zodat de kinderen in contact komen met andere mensen en meer leren over de wereld. Helaas was ik er in het weekend en gingen we dus niet naar de school toe. Echt een waanzinnig goed project!

Taupo
Lake Taupo het grootste meer van Nieuw-Zeeland. Nou groot was het inderdaad en behoorlijk wild water want er stond erg veel wind. Gelukkig was het weer beter op de dag dat ik een boottochtje ging maken naar de rockcarvings. Wow! Wat ontzettend mooi en groot waren deze carvings. Echt heel gaaf om te zien.

Blue Duck Station
In Whakahoro light het Blue Duck Station. Een gigantische multifunctionele boerderij met schapen, vleeskoeien, toerisme en conservatie. Vernoemd naar de zeer zeldzame Blue ducks die bijna nergens anders in NZ voorkomen. Hele mooie plek weer. Heerlijke geitencurry gegeten, onder het motto je moet alles eens proberen. 's Avonds rond het kampvuur sterke verhalen vertellen. En mijn laatste ritje te paard in Nieuw-Zeeland gemaakt. Wat een uitzicht! Onbeschrijfelijk! Vanaf het hoogste punt van de boerderij kijk je tot aan het National Park waar de drie beroemdste vulkanen van NZ liggen, waaronder Mount Doom. Een van de paarden bedacht zich op de terugweg dat het wel lekker zou zijn om even in een giga plas te gaan liggen... Gelukkig kwam het paard weer omhoog voordat hij echt ging omrollen maar de ruiter had behoorlijk natte voeten.

Tongariro National Park
Het eerste nationale park van NZ met de beroemde Tongariro Crossing waarbij je langs de drie vulkanen loopt/klimt. Die heb ik dus mooi niet gedaan want dat duurt 5-7uur. Beetje te veel van het goeie en bovendien was het weer slecht dus was er weinig te zien. Wel naar Gollems pool geweest, ja inderdaad de waterval/rivier waar Gollem in een van de LOTR vissen aan het vangen is.

Auckland
Het was weer een uitdaging om in Auckland te komen. De bus van Tongariro was keurig op tijd maar de aansluitende bus ruim een uur te laat en toen kreeg de buschauffeur de bus ook niet is niet aan het rijden... Ongelooflijk maar waar. Na 15 minuten en een paar telefoontjes was hij er eindelijk achter in welke versnelling die precies moest. Dit keer wist ik wat ik kon verwachten van Auckland en was ik dus niet zo geschokt om weer in een stad te zijn. Naar de finale van de FIFA worldcup onder 20 jaar geweest. Brazilië tegen Servië. Fantastisch! Echt heerlijk om die Brazilianen te zien spelen. Helaas verdedigt ook deze leeftijdsgroep niet al te best en verloren ze wel... Alleen een beetje jammer dan het werkelijk de hele dag heeft geregend en ik door mn jas en poncho heen nog nat was geworden. Maar ja je kan niet alles hebben. Verder nog wat laatste souvenirs gekocht en zoveel mogelijk spullen/kleren die ik niet meer nodig had gedumpt.

Hong Kong
Ik wilde echt niet weg uit Nieuw-Zeeland :( Maar ja moest toch gebeuren. Omdat ik niet in één keer naar huis wilde vanwege de lange reis in Hong Kong uitgestapt en daar vijf dagen rond gekeken. Kolere wat een gigantische stad! Wel goed georganiseerd. Alles staat ook in het Engels aangegeven dus het is makkelijk om je weg te vinden en het openbaar vervoer is super geregeld. Als eerste het Ocean Park bezocht wat een combinatie is tussen een dierentuin en een attractiepark. Dus op 1 dag in de achtbaan en panda's kijken :)
De Big Buddha bezocht. Dat moet één van de mooiste uitzichten zijn maar helaas was het zulk takkeweer dat ik de Buddha zelf amper kon zien beneden aan de trap. Regen, mist, erg jammer want ook vanuit de kabelbaan er naartoe kon ik weinig zien.
Het leukste was toch wel Disneyland :) Werkelijk waar geweldig. En met Mickey op de foto. Ik kon me nog net bedwingen om niet huppelend door het park te gaan haha. Nog niet eerder had ik de lichtparade en het vuurwerk in Disney in Parijs gezien dus nu ben ik tot het einde gebleven. Vooral het vuurwerk was erg spectaculair.
Verder vooral windowshopping gedaan. Mijn hostel zat in een vrij luxe buurt waar alle designers hun winkels hebben en dus niks betaalbaars te vinden is haha. Ben wel tot de conclusie gekomen dat Aziaten echt niet op elkaar lijken en niet allemaal spleetogen hebben. Zoveel verschillende mensen gezien in die paar dagen. Natuurlijk ook verschillende markten bezocht en de lichtshow gekeken die elke avond wordt gehouden aan twee kanten van het water en dat stelde inderdaad zoals de meesten mij al hadden verteld niks voor.

En toen was ik weer thuis. Wat een welkom op Schiphol, echt geweldig en een grote verrassing dat er zoveel mensen waren! Iedereen bedankt voor al het leuke commentaar op mijn blogs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jolanda:
    2 juli 2015
    Hoi wijfie, wat een geweldig blog weer. Ik kwam zelfs verhalen tegen die ik nog niet gehoord had :)
    Maar ondanks dat ik je verhalen wel zal missen, ben ik ONWIJS BLIJ dat je weer heelhuids (op je voet na dan) terug bent en geniet nu LIVE van alle verhalen die zeker nog wel boven komen borrelen.
    <3 LOVE YOU <3
  2. Eric en Marleen:
    4 juli 2015
    He, Laura, we hebben je inmiddels alweer ontmoet bij je vader en Betty. Het was goed om je weer te zien, niks veranderd in die tijd ;-). Succes voor maandag hè, ik zal voor je duimen!
    Groetjes, Marleen en Eric