Olifanten ★

17 oktober 2014 - Umphang, Thailand

De afgelopen twee weken ben ik in Umphang geweest om oog in oog te staan met olifanten. De eerste keer dat ik naast een olifant stond was ik erg onder de indruk. Ik weet heus wel dat ze groot zijn, maar als je er naast staat WOW! De reis naar Umphang was lang. Eerst een nachtbus van 9uur en daarna nog met een auto 4uur over de Death Highway. Heuveltje op, heuveltje af, geen overzicht tussen de bergen, geen vangrail, echt één van de gevaarlijkste wegen in Thailand. Maar ik ben veilig gearriveerd :)

Iedere ochtend ging ik met de andere vrijwilligers op pad om bananenbomen om te hakken, met een mega groot kapmes, als voedsel voor de olifanten. Soms namen we ook wat takken van kokosnootbomen mee als extra lekkernij. Uiteraard stonden de blaren op mn hand na de eerste keer bomen omhakken maar het is wel gaaf dat je met een paar goeie klappen een boom van 3-4 meter om krijgt. De eerste keer heb ik vol bewondering naar de olifanten staan kijken terwijl ze aan het eten waren. Wat die allemaal met hun slurf kunnen... Echt ongelooflijk. Twee keer per week gingen we met de olifanten de rivier in om ze te wassen. Dat vinden ze heerlijk! Je ziet ze echt genieten. Sommige gaan helemaal kopje onder en spuiten water in het rond. We mochten op ze zitten, op ze staan, op ze liggen, maakte allemaal niet uit. Ze vonden het prima.

Er waren 3 olifanten waarvoor we zorgden. Omdat er hier in de omgeving geen werk meer is in de landbouw voor de olifanten, vanwege alle machines, waren de meeste olifanten gedoemd tot een heel commercieel, toeristisch en niet diervriendelijk bestaan. De olifanten in dit project zijn daarvan 'gered'. Zij hoeven niet meer echt te werken. Ze leven samen met hun mahoud, de vaste berijder van de olifant, in de jungle. Een paar uur per dag verzamelen ze zich bij de rivier waar wij ze komen voeren en wassen. Omdat deze olifanten altijd door mensen zijn verzorgd, kunnen ze niet zelfstandig in de jungle leven. Bovendien zouden ze nooit geaccepteerd worden door de wilde olifanten.

Het was heel leuk om de verschillende karakters te merken bij de olifanten. De twee oudere dames waren rustig en stonden vredig te eten terwijl Boundi, een puber, een boom uit de grond stond te trekken. In de eerste week kreeg een van de oudere olifanten een nieuwe mahoud. Die was ze toch wel ff flink aan het uitproberen haha.

Naast de olifanten heb ik alle andere toeristische attracties van Umphang gezien. Het is maar een gehucht dus dat zijn er niet zo veel ;) ik heb white water rafting gedaan, de rustige versie van gewoon raften. Het was echt prachtig om vanaf de rivier het regenwoud te zien. Net alsf je door een natuur documentaire vaart. Ik heb in een hot spring gezeten. Heerlijk warm :) gezwommen en geklommen in/op een waterval, een grot bezocht (keihard mn kop gestoten) en een Karen village bezocht waar nog kruiden voor whiskey worden geplet met een houten apparaat dat je bij ons alleen in het Archeon ziet. Maar wel zonnepanelen staan en schotels voor tv ontvangst. Rare mensen die Thai. En natuurlijk de grootste waterval van Thailand Tee Lor Su bewonderd. De weg naar die waterval was verschrikkelijk. Eigenlijk kan ik het geen weg noemen. Waar asvalt hoorde te zijn was het verdwenen. Bizar hoe sterk de natuur is. Ook de stukken beton waren half verdwenen en de rest was gewoon zand. Het had vreselijk geregend dus al slippend en glijdend hebben we 2uur gereden voor we bij de waterval waren.

Afgelopen nacht heb ik een nachtje gekampeerd. Best hard om enkel in een slaapzak in een tent te slapen... Het was een hiking van 50 minuten naar de hoogste berg (1200m) om daar de zonsondergang en zonsopgang te bekijken. Het pad was erg smal, op sommige stukken heel steil, naast een afgrond en met allemaal losse stenen. Best lastig dus. Helaas was het zo bewolkt dat van de zonsondergang niks te zien was. We hadden allemaal een plastic zakje met rijst meegekregen om vervolgens wat kip en pompoen bij te doen en het zakje leeg te lepenen. Liedjes in allerlei talen, Frans, Duits, Nederlands en Thais, gezongen bij het kampvuur. Best gezellig dus :) Gelukkig was het 's ochtends minder bewolkt en kon ik de zonsopgang wel zien. Al struikelend, glijdend en glippend weer naar beneden gegaan, zonder te vallen :)

Morgen vertrek ik naar Mae Sot, een grensstad vlakbij Myanmar, waar ik het weekend blijf. Maandag begin ik bij de gibbons :) :) :)
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jolanda:
    18 oktober 2014
    Al heb ik de meeste verhalen al gehoord, het blijft zo ontzettend gaaf om (de beknopte versie) te lezen. Het brengt je toch weer een beetje dichterbij =D.
    Goeie reis naar Mae Sot :)
  2. Marian Janssens:
    20 oktober 2014
    Wat kan je toch leuk en enthousiast schrijven!! Ik kan me echt inbeelden hoe je daar bent en volgens mij heb je het super naar je zin!! Ook wel werken en heeeeeel anders als hier dat werken!! Nou meissie geniet lekker!!
  3. Eric en Marleen:
    20 oktober 2014
    Godverdikkie, denk dat oma ( Joop) het ook allemaal heel prachtig voor je had gevonden ( en gevaarlijk natuurlijk :-) )
    Wij reizen heerlijk met je mee op deze manier. Ben benieuwd, je wordt (ver)gevolgd !!
  4. Marga:
    25 oktober 2014
    geweldig, ik kijk alweer naar je volgende verhaal, geniet er van xxx
  5. Belinda Smit:
    25 oktober 2014
    Je schrijft zo leuk dat ik alles voor me zie wat je schrijft! Ik vind t leuk dat ik je zo een beetje kan volgen! Nog veel plezier! X