Kanchanaburi en boeddhisme week

5 oktober 2014 - Tha Kham, Thailand

Vorig weekend een 'weekendje weg' geweest naar Kanchanaburi om de watervallen daar te bekijken. Op vrijdag avond kwamen we aan en zijn we op stap geweest in het bruisende nachtleven haha. Het leek wel Chersonissos. Allemaal dronken mensen die achtelijke spelletjes deden en tattoos lieten zetten. Helemaal mijn ding, niet dus. Maar het was gezellig en vooral de wrecking ball was erg leuk :)
Zaterdag naar de watervallen geweest. Echt adembenemend mooi! En buiten adem was ik na een pittige hikingtocht van bijna 2 kilometer om de bovenste waterval te bereiken. Met als beloning heerlijk cool water en vissen die in je voeten bijten... Ik ben zo blij met mijn GoPro camera. Heb onwijs gave foto's kunnen maken in en onder de waterval. Zondag naar de bridge over the river Kwai geweest en naar de begraafplaats. Ik had werkelijk geen idee dat er zoveel Nederlanders waren omgekomen tijdens de aanleg van de treinrails. Was erg indrukwekkend om de begraafplaats te zien. Nadat de anderen een ritje op een olifant hadden gemaakt zijn we weer teruggegaan naar Singburi. Ik ga tijdens mijn weken bij de olifanten al genoeg ritjes maken en dan weet ik tenminste zeker dat men er alles aan doet om de dieren zo goed mogelijk te behandelen.

Tijdens de boeddhisme week was ik de enige die het programma volgde. Gelukig verbleef ik samen met nog een andere vrijwilligster op dezelfde locatie, al deed zij een ander programma. Maandag was een reisdag, gestopt bij een waterval en daar gelunched. Dinsdag begon de week echt met een bezoek aan een tempel waar ik de hoofdmonnik ontmoette die mij vertelde dat mensen moeten leren om hun gedachten tot rust te laten komen. Herkenbaar haha. Daarna naar de tempel gegaan waar ik de volgende dag zou verblijven. Alles geregeld voor woensdag en naar de vaste locatie met een geweldig uitzicht gegaan om te eten en een avondje karaoke :) Woensdag avond begon 'mijn boeddhistishe leven'. Om 18uur mediteren en daarna zingen/bidden en een lezing van een monnik. Vroeg naar bed en om 3uur (!) er weer uit om te mediteren en zingen/bidden. Om 6uur ontbijt met rijstsoep. Ik ging bijna over mn nek, zo vreselijk. Vervolgens naar het dorp gelopen om eten aan de monniken te geven. Zij mogen namelijk zelf geen eten kopen en zijn afhankelijk van wat ze krijgen. Om 8uur was het weer tijd voor een gebed en om 9uur het echte ontbijt. Overdag hoefde ik niet veel te doen behalve het huisje waar ik verbleef, wat overigens echt heel mooi was, schoon te maken. Dus alles geveegd, in mn arm gebeten door een paar klote mieren en de rest van de middag een boek gelezen. Om 18uur weer mediteren, zingen/bidden en een lezing van een monnik. Daarna naar de normale locatie gegaan. De volgende dag hoefde ik pas om 5uur op te staan om naar het dorp te gaan om de monniken eten te geven. Daarna niet meer in de tempel geweest. Wel naar een paddenstoelen kwekerij. Ik wist echt niet dat er zoveel verschillende paddenstoelen bestaan die eetbaar zijn. 's Middags naar een andere tempel gegaan en een vrouwelijke monnik ontmoet, wat heel bijzonder is. Monniken zijn eigenlijk altijd mannen.

Ik vond het heel bijzonder om in de tempel te zijn en van zo dichtbij het boeddhisme mee te maken. Maar het was ook vreemd. Ik was de enige niet Aziaat en verstond niks van wat er gezegd werd. Het is aan de ene kant een erg ouderwetse religie waarbij de monniken als eerste mogen eten, daarna de mannen en als laatste de vrouwen, het feit dat de monniken zelf niks mogen kopen en alles moeten krijgen en al het bidden/zingen en mediteren. Aan de andere kant is er ook de moderne wereld: overal worden foto's van gemaakt, telefoons die afgaan tijdens het zingen/bidden. Heel erg tegengesteld allemaal. Ook keek ik heel vreemd op toen ik op sommige tempels een hakenkruis zag. Dat blijkt dus een oud boeddhistisch teken te zijn dat geluk zou brengen. Ik denk niet dat mn opa dat gelooft als ik hem dat vertel...

Kortom het was een interessante week, vol verrassingen en heel veel andere gewoontes en tradities. Ik kan geen rijst meer zien :( Drie keer per dag is echt te veel. Vanavond vertrek ik richting Umhang om twee weken met de olifanten te werken. Fijn eindelijk wat contact met dieren :) want alle honden en katten hier zijn of niet betrouwbaar of zitten helemaal onder de vlooien.

1. Jolanda:
    Hoi wijfie,
    wat een geweldig verslag weer.
    Wat zal jij blij zijn als je straks in Australië grote brokken vlees kan gaan eten i.p.v. rijst HAHAHA. Ook de foto's zijn weer geweldig !
    Heel veel plezier in Umphang!
    <3 LOVE YOU <3
  2. Marieke:
    5 oktober 2014
    Zoals de andere verslagen, heel gaaf geschreven. Het voelt net of we er zelf bij zijn geweest, zo met gevoel schrijft je je verhalen. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag. Veel plezier meis. Dikke X
  3. Marian Janssens:
    5 oktober 2014
    Hoi hoi echt zo leuk dat je ons op de hoogte houdt!! En wat een belevingen allemaal!! Nou bijna met je dierenvrienden aan het werk!! Geniet ervan!! Dikke hug!!
  4. Kitty:
    Hi Laura,
    Wat super gaaf om zo al je belevenissen te volgen! Je schrijft leuk
  5. Kitty:
    5 oktober 2014
    Hu... Dit is raar... ik had veel meer geschreven. ..
    Dat ik je verhalen in 1x achterelkaar lees! Terwijl ik echt geen lezer ben =]
  6. Rene:
    5 oktober 2014
    Weer een mooi verhaal meid, en je leert ook nog eens wat van je met je reisverhalen! Ben al benieuwd naar het volgende stukje.
    Veel plezier bij de olifanten!
  7. Caroline Smit:
    5 oktober 2014
    oh wat een supergaaf verhaal weer. ..ik zie het ook allemaal voor me.....jij geniet...maar ik geniet met je mee....nn wat dat hakenkruis betreft heb je gelijk opa zou het niet geloven....
  8. Caroline Smit:
  9. Belinda Smit:
    5 oktober 2014
    Hoi Laura, je verhaal is heel leuk geschreven en ik vind het heel leuk om te lezen. Zo reizen we allemaal een beetje met je mee! Fijne tijd bij de olifanten! X
  10. Dees:
    6 oktober 2014
    Heerlijk Lau dat je zo kunt genieten!! Wat leer je veel en wij nu met je mee. Geniet!!
  11. Eric en Marleen:
    7 oktober 2014
    Zo, even Ebby in de benche gestopt zodat ik op mijn gemak je verhalen en foto's kan lezen en bekijken. Schitterend en ook fijn dat je zelf ook op een aantal foto's staat. Dat maakt het bekijken over een paar jaar wat minder onwerkelijk voor je gevoel dan wanneer je nergens op staat. Klinkt raar maar is echt zo. Dat hakenkruis komt in heel veel oude religies voor, heeft Hitler gewoon gejat. Als ik het goed geleerd heb dan staan de haken de andere kant op, moet je maar eens op letten. Raar hè, dat ouderwetse met modern vermengd. Weer een goed voorbeeld hoe mensen zich aanpassen en de dingen naar hun eigen hand kunnen zetten.Nu op naar de olifanten, veel plezier meissie,
    Liefs Marleen ( en ook Eric ,al weet hij niet dat ik nu aan het schrijven ben :-) )