Mae Sot en gibbon sanctuary

26 oktober 2014 - Tha Kham, Thailand

Zo alweer een week voorbij. En wat voor één :)

Het weekend ben ik op eigen gelegenheid in Mae Sot verbleven. Het is een stad vlakbij de grens met Myanmar en echt een mix van culturen. In Nederland zie je veel verschillende geloven in een stad maar ik ben hier 4 boeddhistische tempels tegen gekomen in verschillende stijlen, 1 Chinese tempel, een Christelijke kerk en een moskee. De stad is maar klein, al deze geloofsgebouwen liggen op loopafstand van elkaar. Heb ook twee markten bezocht waar van alles werd verkocht. Gefrituurde insecten, gele kipen, roze eieren, nog levende vissen en schildpadden. Vreemde mensen die Thai...

Het hotel was oké, vooral dankzij de lieve kat die niet van mn schoot te slaan was haha. Eindelijk een normaal en schoon dier. Op maandag ging ik met de openbare bus naar de gibbon sanctuary. Bij het busstation afgezet door een medewerker van het hotel. Achterop de scooter met mn backpack op mn rug. Vind het nog steeds wonderbaarlijk dat ik daar heel ben aangekomen. Nadat ik eindelijk in de goeie bus zat duurde het ruim 1,5uur voor ik bij de gibbons was. Mooie locatie bovenop een berg met veel bomen en groen. Mega grote gibbonkeuken om het eten klaar te maken. Iedere ochtend om 7uur stond ik 200 bananen te schillen haha. Ze krijgen heel veel verschillen soorten groenten, fruit en bloemen/planten/bladeren.

De gibbons zitten in grote kooien waar ze in kunnen rond slingeren en sommige kooien zijn met elkaar verbonden via tunnels in de lucht. Veel gibbons leven gezamenlijk in een groep met leeftijdsgenoten of als koppel. Sommige gibbons kunnen niet met anderen gehuisvest worden vanwege verschillende redenen en hebben een privéverblijf. Belangrijk is dat je voldoende afstand houdt van de kooien want soms grijpen de gibbons je ineens. De eerste keer dat ik hielp met voeren ging het meteen fout. Een van de gibbons rukte het mandje met voer uit mn handen en gooide het alle kanten op. Daarna zorgde ik er wel voor dat ik voldoende afstand had.
De meeste gibbons zijn hier gekomen nadat zij gehouden werden als huisdier of toeristische attractie. Iedere gibbon heeft zijn eigen verhaal. Één verhaal vond ik toch zo triest en dat is Jerry. Jerry is als jonge gibbon meerdere malen geschopt in zijn rug door zijn voormalige eigenaar waardoor zijn ruggengraat helemaal misvormd is. Gibbons hebben normaal gesproken een lange rechte rug maar hij is heel kort en gedrongen. Als je hem op zn rug kriebelt dan voel je ook de vreemde vorm van zijn wervels.

Gelukkig zijn er ook hele leuke en blije gibbons :) Er is een baby geboren op woensdag avond dus die kon ik donderdag ochtend al bewonderen. De moeder heeft voldoende melk dus ze kan zelf voor de kleine zorgen. Wanneer een moeder niet voor de baby kan zorgen worden deze met de fles groot gebracht. Er waren twee baby's die nog de fles kregen. Julia van 1 jaar en Albert van 9 maanden. Als het werk gedaan was mochten wij vaak bij de kleintjes in het hok om met ze spelen en te knuffelen. Albert was erg verlegen en pas op de laatste dag kwam hij eindelijk bij me zitten. Julia zat de tweede dag al op schoot :) Hun vacht voelt een beeje zoals de wol van een schaap. Zacht en stug tegelijk, goed bestand tegen water. Ik vond het heerlijk om de kleintjes te spelen en te kroelen. Echt een hele bijzondere ervaring ♥

Naast de gibbons waren er nog meer dieren. Er waren 20 makaken, waarvan eentje heel vriendelijk was en je arm en hoofd ging vlooien. Ook waren er twee jakhalzen, een beer, kalkoenen, kippen, ganzen, honden en katten. En spinnen zo groot als je hand :(

Weinig rijst gegeten deze week. De katten en honden eten hier trouwens ook rijst. Er werd lekker gekookt, onder andere spaghetti en zelfs een keer patat. Ook was er bruin brood en pindakaas :) Net alsof ik thuis was haha. Behalve dan het geschreeuw van de gibbons op de achtergrond...
Morgen vertrek ik naar Koh Samet. Ff lekker een weekje zon, zee en strand en hopelijk ben ik daarna een beetje minder wit haha.

1. Marieke:
    26 oktober 2014
    Wederom weer een gaaf verslag, en de foto's met de Gibbons ongelooflijk. En duidelijk dat het jouw ding is. Heb weer genoten van je verslag! Dikke X
  2. Rene:
    26 oktober 2014
    Wat een gave foto's weer. En dat je in Thailand een soort reïncarnatie van Pezo en Chano tegenkomt.
    Was zeker wel lekker die pasta? XXX
  3. Marja en jenny:
    26 oktober 2014
    Hoi is iedere keer weer genieten van je verhalen en foto's , of we er zelf een beetje bij zijn!! Dank je wel
  4. Jolanda:
    Hoi wijfie,
    ik zei het toch al, je bent een echte dr. Doolittle dat blijkt wel weer als ik je zo met al die dieren bezig zie, jammer dat ook de muggen (aan je armen te zien) dol op je zijn.
    Geniet van je "vakantieweek" in Koh Samet en laat ons ook weer meegenieten van je (ongetwijfeld) mooie strandfoto's
    <3 LOVE YOU <3
  5. Marian Janssens:
    27 oktober 2014
    Echt zoooo leuk om te lezen!!! Vooral omdat je zo geniet en super leuke verhalen schrijft!!! En helemaal jouw ding lekker met de dieren!! Geniet van je vakantie!! Xx
  6. Danielle:
    28 oktober 2014
    Hey lau,

Het is erg gaaf om je verhalen te lezen. Een heel ander avontuur dan die van mij maar het klinkt ook super gaaf. Geniet meis!! Xx
  7. Eric en Marleen:
    3 november 2014
    Kind , je hoofd tolt om 's avonds , denk ik , van alle indrukken die je opdoet. Niet alleen van wat je ziet maar ook de geuren (al dan niet fris) de geluiden (zoals je gibbon video), en alles waar je van vind dat het niet zou kunnen mogen ( paddo's en schildpadden in een bakje, vogeltjes op elkaar op een stokje)
    Val je als een blok in slaap of lig je alles nog eens door te nemen snachts?
    Hoop voor jou het eerste!
    Geniet van je weekje rust tussendoor en wij wachten weer af. Groetjes